Your browser does not support script Thorsten Overgaard's Leica Photography Pages - Historien bag billedet
Thorsten von Overgaard's Photography Website
  Get Newsletter & Free eBook  

 
 
Historien bag billedet - 19
SIGN IN to Overgaard Academy on-line classes Subscribe for full access. It's free.           thorstenovergaard on Instagram Thosten von Overgaard on Facebook Thorsten von Overgaard on Twitter Thorsten von Overgaard on LinkedIn Thorsten von Overgaard on Flickr Thorsten Overgaard on YouTube Thorsten Overgaard video on Vimeo Thorsten von Overgaard on Leica Fotopark Thorsten von Overgaard on 500px  
leica.overgaard.dk    
English text button
 
   
 
   

Historien bag billedet: "Kunst der fanger"

Af: Thorsten Overgaard

For nogen tid siden, da jeg besøgte min lokale kunst-pusher, så jeg ud af øjenkrogen et helt hvidt maleri han havde gemt på gulvet i sit kontor. Den havde en af der her noter klistret på med et navn, der betyder at værket er solgt – hvilket naturligvis gør det desto mere interessant.

 
  "Transparency White" af AVDP

Det der fangede mig ved billedet - ja, det ved jeg faktisk ikke. Men hvidt var det, uden at være tomt, og dét indbød til nærmere studie. Det viste sig at være en nydelig ramme med paspartu og med glas foran. Og indeni var der nogle stykker hvidt et-eller-andet, der ved nærmere studie viste sig ikke at være papir og heller ikke maling på lærred, men derimod gennemsigtige eller mælkehvide folier. Hvor folierne krydsede hinanden var tonen forskellig fra der hvor der kun var ét lag folie, og enkelte steder var der blot baggrund uden folie foran. Det ene øjeblik ser man det, det næste ikke, skifter vinkelen hvorfra man ser blot en smule, ændres billedet igen, og lyset der falder på billedet ænder også spillet. Det er som et billede, man ikke helt kan nå eller opfatte, selv om man prøver rigtig venligt. Og i perioder brydes illusionen, og man må i stedet kigge på sig selv og spørge "står du virkelig og kigger på nogle banale stykker folie, der er indrammet?"

Og det gør man jo.

Selvsagt var jeg på en gang solgt til stanglakrids, men samtidig forarget over denne nemme - men dog ikke så lidt geniale - omgang med det kunstneriske fag. Det virkede forunderligt, simpelt, enkelt og ikke mindst nyt og finurligt. Skal der virkelig ikke mere til ... omvendt har jeg ikke set det gjort før, og nu er ideen jo taget, uanset hvor simpel den måtte forekomme.

Prisen var allerede på det tidspunkt 9.000 kr, og med 'allerede' mener jeg, at når prisen på indrammede folier når et niveau af 9.000 kroner, så er det fordi kunstneren bag har nogle tilhængere. Heldigvis var det solgt, og dermed slap jeg for at vove mig ud i dilemmaet om indrammede folier virkelig er 9.000 værd, om jeg havde råd, og hvor jeg i givet fald skulle hænge værket op for at opnå den maksimale forargelse/beundring.

"Fade to Black"
"Fade to Black" neon-cylinder af AVPD. Hver dag skrues lyset en tak ned, så der er helt slukket, når udstillingen på KUNSTEN i AAlborg slutter 30. juni 2010.

2. akt
Nu ville skæbnen imidlertid, at jeg i sidste uge besøgte det re-vitaliserede KUNSTEN Museum of Modern Art i Aalborg for at fotografere åbningen af deres nye udstilling, der samtidig rummede en opfordring til gæsterne om at bidrage med ideer til fremtidens museum.

Der var et par bemærkelsesværdige værker, der trods deres enkelthed tiltrak mange gæsters opmærksomhed: En neoncylinder og en spejlgang. Og så bemærkede jeg nærmest ad passant, at der også hang nogle af de føromtalte folieværker på enkelte vægge, nærmest som om man havde glemt at tage dem ned før den "store" udstilling åbnede.

"Broken View"
"Broken View" gang med spejl af AVPD er en lige gang, der ved eftersyn viser sig at slå et sving. Til højre to museumsgæster, der ser på et foliebillede med sorte folier.

Men efter at have syslet lidt omkring gik det åbenbare op for mig, nemlig at der var ens slags rød tråd i tankegangen i disse værker, der på én gang forekom meget hverdagsagtige i deres materialevalg, men som alle samtidig forøvede en forunderlig effekt på museumsgæsterne. De var alle af samme kunstner.

 
  Begejstrede museumsgæster tager en tur gennem gangen ... igen

Kunstneren bag er AVPD, hvilket dækker over kunstner-duoen Peter Døssing og Aslak Vibæk, der siden 1997 som partnere har fremstillet en lind støm af forunderlig kunst, der velfortjent går sin sejrsgang på udstillinger fra Birmingham til Sao Paulo. Og nu altså også i Aalborg.

Deres værker kan ses på KUNSTEN i Aalborg frem til 20. juni 2010, ligesom udvalgte værker kan findes til salg hos bl.a. Galerie MøllerWitt i Århus.

Billedet øverst er kunstner-duoen fotograferet indeni deres "Fade to Black" neon-cylinder.

- Thorsten Overgaard

   
   
The Thorsten Overgaard Photography Extension Course 2010
     
   
   
   
     

Den danske kunstner-duo Peter Døssing og Aslak Vibæk aka "AVPD" indeni deres neon-cylinder "Fade to Black" på KUNSTEN Museum of Modern Art i Aalborg, fotograferet med Leica R9 og Leica 19mm Elmarit-R f/2.8.


 



Also visit:

Overgaard Photography Workshops
Books by Thorsten Overgaard
Street Photography Masterclass Video
Adobe Photoshop Editing Masterclass
Adobe Lightroom Survival Kit
Lightroom Presets by Overgaard
Lightroom Brushes by Overgaard
Capture One Survival Kit
Capture One Styles by Overgaard
Photographer's Workflow Masterclass
Signed Original Prints by Overgaard

Von Overgaard Gallery Store
Ventilated Shades by Overgaaard
Leather Camera Straps
Camea Bags
Leather Writing Pads
Sterling Silver Camera Necklace

Leica Definitions
Leica History
Leica Lens Compendium
Leica Camera Compendium
Leica 21mm Super-Elmar-M ASPH f/3.4
Leica 21mm Super-Angulon f/3.4
Leica 28mm Summilux-M ASPH f/1.4
Leica 35mm Summilux-M ASPH f/1.4
Leica 35mm Summicron-M ASPH f/2.0
Leica 35mm APO-Summicron-M f/2.0
Leica 40mm Summicron-C f/2.0
Leica 50mm Noctilux-M ASPH f/0.95
Leica 50mm APO-Summicron-M f/2.0
Leica 50mm Summicron-M f/2.0
Leica 50mm Summicron-SL f/2.0
ELCAN 50mm f/2.0
Leica 50mm Summilux-M ASPH f/1.4
7artisans 50mm f/1.1
Leica 75mm Summilux-M f/1.4
Leica 75mm Noctilux-M ASPH f/1.25
7artisans 75mm f/1.25
Leica 80mm Summilux-R f/1.4
Leica 90mm APO-Summicron-M f/2.0
Leica 90mm Summilux-M f/1.5
Leica 35-70mm Vario-Elmarit-R f/2.8
Leitz Cine lenses
Leica L lenses

Leica M6
Leica M11-D
Leica M11-P
Leica M11
Leica M11 Monochrom
Leica M10
Leica M10-P
Leica M10-R
Leica M10-D
Leica M10 Monochrom
Leica M9, M9-P and Leica ME
Leica M9 Monochrom
Leica M 240
Leica M 240 for video
Leica M 262
Leica M-D 262
Leica M 246 Monochrom
Leica SL 601
Leica SL2
Lecia SL3
Panasonic Lumix S1R
Hasselblad 907X
Hasselblad CFV 100C digital back
Hasselblad XPan
Leica R9 dSLR
Leica / Kodak/ Imacon DMR digital back
Leica Q
Leica Q2
Leica Q2 Monochrom
Leica Q3
Leica Q3 43 APO
Leica D-Lux 8
Leica CL
Leica TL2
Leica Sofort
Leica S medium format
Leica X
Leica D-Lux
Leica C-Lux
Leica V-Lux>
Leica Digilux
Leica Digilux 1
Leica Digilux Zoom
Leica Digilux 2
Leica Digilux 4.3
Leica Digilux 3
Leica Digilux 1

Light metering
White Balance for More Beauty
Color Meters
Screen Calibration
Which computer to get
Sync'ing photo archive to iPhone
The Story Behind That Picture
"On The Road With von Overgaard"

Von Overgaard Masterclasses:
M11
/ M10 / M9 / M240 / Q / Q2 / Q3 / SL2 / SL3 /TL2 /

 

 

 

 



Thorsten Overgaard
Thorsten Overgaard er skribent og fotograf, der laver historier og unik branding til magasiner, aviser og firmaer gennem eksklusive og positive historier og fotos. Ud over produktion af free-lance indhold, fotograferer han til WireImage, Getty Images og Associated Press.

Send gerne en e-mail til thorsten@overgaard.dk hvis du har spørgsmål eller forslag.



 


 
           
  · © Copyright 1996-2024 · Thorsten von Overgaard


 

© 1996 - 2024 Thorsten Overgaard. All rights reserved.

 

Web Analytics