Your browser does not support script Thorsten Overgaard's Leica Photography Pages - Historien bag billedet
Thorsten von Overgaard's Photography Website
  Get Newsletter & Free eBook  

 
 
Historien bag billedet VI
SIGN IN to Overgaard Academy on-line classes Subscribe for full access. It's free.           thorstenovergaard on Instagram Thosten von Overgaard on Facebook Thorsten von Overgaard on Twitter Thorsten von Overgaard on LinkedIn Thorsten von Overgaard on Flickr Thorsten Overgaard on YouTube Thorsten Overgaard video on Vimeo Thorsten von Overgaard on Leica Fotopark Thorsten von Overgaard on 500px  
leica.overgaard.dk    
English text button
 
Ólafur Arnalds
   
 
   

Historien bag billedet: "Ólafur Arnalds"

Af: Thorsten Overgaard

I den forgangne weekend skød jeg SPOT Festival i tre dage og efter den første dag, da jeg sad om aftenen og redigerede billeder, lyttede jeg til en CD med de kunstnere, der optræder på SPOT Festival 2009. Der var Tim Christensen, Mads Langer, Choir of Young Believers, Mike Sheridan, Carpark North og andre jeg kender.

 
 
Jeg tog naturligvis en del andre billeder på festivalen, stemning, koncert, portrætter. Billedet af Ólafur Arnalds’ cellonist har nogle kvaliteter, der gør at jeg sikkert kan bruge det til noget fornuftigt en dag. Han er lidt ramt af en guddommelig stråle, er han ikke?
 
 
Tim Christensen

Men så pludselig er der noget musik, jeg ikke kender, og som jeg synes er helt fantastisk. Hvem har lavet det, tænker jeg – hvilket er helt i ånden af SPOT Festival, fordi det netop er meningen, at man skal gå rundt fra koncert til koncert og støde på ukendte kunstnere og på den måde opdage nye navne.

Man har naturligvis et program, men krydser man kun dem af hvad man synes lyder interessante, går man glip at det væsentlige. Nemlig at det er dem man ikke kender, der er de interessante. Lidt som at køre af en Fransk motorvej. Nogle gange opdager man et fantastisk slot og en storslået udsigt. Andre gange står man i komøg til anklerne og må ringe efter vejhjælpen. Men resultatet er altid mere ophidsende end at køre på motorvejen!

Musikeksport
At der er en del navne med i år, der er verdenskendte i Danmark, skyldes at der er ganske mange udenlandske branchefolk og medier med. Godt 700 af slagsen var der til dette års SPOT Festival, og deriblandt en af stamgæsterne, selveste redaktøren på Rolling Stone Magazine, David Fricke.

Hans kommentar til SPOT Festival er, ”Be there. Or lose out,” hvilket vel nærmest kan oversættes til at man går glip af noget væsentligt, hvis man ikke er med på SPOT Festival’en. Det er ekstrem god PR for Århus og Danmark – mange af de udenlandske pladefolk, journalister osv. har kun rosende ord til overs for Århus, Danmark og den musikalske talentmasse. I år var der sågar design- og modeskribenter på SPOT for at skrive om trends, mode og design i Danmark. Så det er ikke kun musikken, det handler om.

Hvem er han så?
Nå, men Ólafur Arnalds hedder han, ham der har lavet dette stykke bjergtagende musik jeg sad og lyttede til, og han er islænding. Jeg ville ærgre mig, hvis jeg havde overset hans koncert på SPOT, men det viser sig faktisk at han først skulle spille næste dag, så jeg kunne nå både at se ham live og tage billeder af ham. Jeg havde en ide om at han måske bare var ham selv, en computer og nogle trommer, men det viser sig at være et Steinway flygel, en Apple MacBook og fire klassiske musikanter.

Billedet ovenfor er ikke nødvendigvis et kunststykke, men ud over at det lykkedes mig at fange det rigtige tidspunkt hvor man kan se både Ólafur Arnalds ansigt og hele bandet, symboliserer billedet et skift i klassisk og moderne elektronisk musik. Hvor klassisk musik som bekendt ikke bruger computer på scenen (der afspiller trommer, kor osv.), bruger de moderne elektroniske musikere heller ikke akustiske klassiske instrumenter live. Så på den måde er det to verdener, der mødes.

Nå-ja, og så er der det med alderen. Han ligner jo ikke dem der normalt sidder ved et Steinway flygel i Store Sal i Musikhuset. Så det er det jeg kan lide ved billedet.

Men især symboliserer det ånden i SPOT Festival’en. Nemlig at et hidtil ukendt talent pludselig bliver opdaget (formentlig af flere end mig) og pludselig bliver et stort navn. Sådan skete det for Teitur for 10 år siden på SPOT Festival. Og i den sammenhæng er det væsentligt at bemærke, at de der faktisk bestemmer hvad der skal på pladetallerkenerne ude i stuerne, i stort tal møder op. Fordi det er her, det sker.

Teknikken
Rent teknisk brugte jeg to kameraer til koncerten, og dette er taget med det lille af kameraerne, et Leica Digilux 2. Det andet kamera, jeg brugte, er et Leica R8 med digitalt bagstykke. Billedet er direkte ud af kameraet.

- Thorsten Overgaard

Hør musikken
Hans musik kan du få lejlighed til at høre ved at klikke på billedet nedenfor og se mit lysbilledshow fra SPOT Festival 2009 med et udvalg af billeder:

To buy the track of the slideshow on iTunes - click here [Olafur Arnalds: "3055"].

   
     
    28. maj 2009
   
   
   
   
     
     
   
     
     
     
     
     
   
     
     
   
     
     
   
     
     
   
     
     
   
     
     
   
     
     
   
     
     
   
     
     
   
     
     
   
     
   
   
     
     
   
     
     
   
     
     
   
     
     
   
     
     
   
     
     
   
     
     
   
     
     
   
     
   

 

   
     
     
   
     
   

 

   
     
     
   
     
Ólafur Arnalds på SPOT Festival 2009 fotograferet med Leica Digilux 2.
 

Also visit:

Overgaard Photography Workshops
Books by Thorsten Overgaard
Street Photography Masterclass Video
Adobe Photoshop Editing Masterclass
Adobe Lightroom Survival Kit
Lightroom Presets by Overgaard
Lightroom Brushes by Overgaard
Capture One Survival Kit

Capture One Styles by Overgaard
Signed Original Prints by Overgaard

Von Overgaard Gallery Store
Ventilated Shades by Overgaaard
Leather Camera Straps
Camea Bags
Leather Writing Pads
Sterling Silver Camera Necklace

Leica Definitions
Leica History
Leica Lens Compendium
Leica Camera Compendium
Leica 21mm Super-Elmar-M ASPH f/3.4
Leica 21mm Super-Angulon f/3.4
Leica 21mm Summilux-M ASPH f/1.4

Leica 28mm Summilux-M ASPH f/1.4
Leica 35mm Summilux-M ASPH f/1.4
Leica 35mm Summicron-M ASPH f/2.0
Leica 35mm APO-Summicron-M f/2.0

Leica 40mm Summicron-C f/2.0
Leica 50mm Noctilux-M ASPH f/0.95
Leica 50mm Summicron-SL f/2.0
Leica 50mm APO-Summicron-M f/2.0
Leica 50mm Summicron-M f/2.0
ELCAN 50mm f/2.0
Leica 50mm Summilux-M ASPH f/1.4
7artisans 50mm f/1.1
Leica 75mm Summilux-M f/1.4
Leica 75mm Noctilux-M ASPH f/1.25
7artisans 75mm f/1.25
Leica 80mm Summilux-R f/1.4
Leica 90mm APO-Summicron-M f/2.0
Leica 90mm Summilux-M f/1.5
Leica 35-70mm Vario-Elmarit-R f/2.8
Leitz Cine lenses
Leica L lenses

Leica M6

Leica M11-P
Leica M11
Leica M11 Monochrom
Leica M10
Leica M10-P

Leica M10-R
Leica M10-D
Leica M10 Monochrom
Leica M9, M9-P and Leica ME
Leica M9 Monochrom
Leica M 240
Leica M 240 for video
Leica M 262
Leica M-D 262

Leica M 246 Monochrom

Leica SL
Leica SL2
Leica SL2-S

Lecia SL3
Panasonic Lumix S1R
Leica R9 dSLR
Leica / Kodak/ Imacon digital back
Leica Q
Leica Q2
Leica Q2 Monochrom
Leica Q3
Leica CL
Leica TL2
Leica Sofort
Leica S medium format
Leica X
Leica D-Lux

Leica C-Lux

Leica V-Lux

Leica Digilux

Leica Digilux 1

Leica Digilux 2
Leica Digilux Zoom

Leica Digilux 4.3

Leica Digilux 3

Light metering
White Balance for More Beauty
Color Meters

Screen Calibration
Which computer to get
Sync'ing photo archive to iPhone
The Story Behind That Picture
"On The Road With von Overgaard"

Von Overgaard Masterclasses:
M11 / M10 / M9 / M240 / Q / Q2 / Q3 / SL2 / SL3 /TL2 /

 

 

 

 



Thorsten Overgaard
Thorsten Overgaard er Dansk underviser, skribent of fotograf der laver historier og unik branding til magasiner, aviser og firmaer gennem eksklusive og positive historier og fotos. Ud over eget fotoarkiv kan enkelte fotos også findes på WireImage, Getty Images, Redferns og Associated Press, ligesom signerede prints er til salg gennem bl.a. Leica Galerie Salzburg.

Send gerne en e-mail til thorsten@overgaard.dk hvis du har spørgsmål eller forslag.



 


 
           
  · © Copyright 1996-2024 · Thorsten von Overgaard


 

© 1996 - 2024 Thorsten Overgaard. All rights reserved.

 

Web Analytics