Your browser does not support script Thorsten Overgaard's Leica Photography Pages - Historien bag billedet 60 - "Portrættet af Hans Blix"
Thorsten von Overgaard's Photography Website
  Get Newsletter & Free eBook  

 
 
Historien bag billedet - 60
SIGN IN to Overgaard Academy on-line classes Subscribe for full access. It's free.           thorstenovergaard on Instagram Thosten von Overgaard on Facebook Thorsten von Overgaard on Twitter Thorsten von Overgaard on LinkedIn Thorsten von Overgaard on Flickr Thorsten Overgaard on YouTube Thorsten Overgaard video on Vimeo Thorsten von Overgaard on Leica Fotopark Thorsten von Overgaard on 500px  
leica.overgaard.dk    
 
   
 
   

Historien bag billedet: "Portrættet af Hans Blix"

By: Thorsten Overgaard     english

 

Der er nogle af mine portrætter jeg bliver spurgt om igen og igen. Et af dem er portrættet af Hans Blix, jeg lavede på Færøerne i 2007

Hans Blix og Bill Clinton besøgte Færøerne nogle få dage i september 2007 for at give et ekslusivt foredrag. TV-produceren Emma Brumpton og jeg var de eneste pressfolk der havde være forudseende nok til at booke os ind på samme hotel som Blix og Clinton, så vi havde dem næsten for os selv imens resten af presskorpset stod og frøs udenfor, på den anden side af den ring af sikkerhed, Secret Service og Politiet havde lagt om hotellet.

Det var således en nemt sag at få den altid meget joviale Hans Blix til at indvillige i at lave et videointerview til Sky News og et portrætfoto til Associated Press. Så om morgenen satte vi lys op i hotellets foyer, og imens Emma Brumpton lavede det, nussede jeg rundt indenfor sikkerheds-perimeteren for at finde et passende sted for portrættet.


Imens Emma Brumpton lavede interviewet i hotellets lobby med Hans Blix til Sky News nussede jeg rundt i hotellet for at finde et passende sted til at lave et portræt.

På hotellets første sal hvor enkelte vildfarne og chokerede turister sad og hakkede til morgenmaden sammen med Clintons assistenter, Secret Service personale forklædt som turister og wienerbrødsglade danske politfolk med overstadige bombehunde, fandt jeg et godt sted hvor Hans Blix kunne sidde med ryggen mod en sort dør. Der ville han sidde konfortabelt i en Wegner armstol og kigge ned gennem den lange restaurant med sorte vægge og sort loft. Til venstre for ham ville han have at stort panorama-vindue med blødt morgenlys der ville strømme ind og varme hans kind.

Når man laver et portræt - og faktisk et hvilket som helst foto - er det første og vigsigste, man leder efter, det gode lys. Kvalitetslys måles ikke i lysstyrken, men i lyskildens flade (areal). I denne sammenhæng var et stort panorama-vindue med meget blødt morgenlys perfekt for den stemning, jeg ville skabe. Det var ikke meget lys, men det var smukt lys. Jeg kunne også have sat filmlys op som dem vi havde brugt til videointerviewet, men af praktiske grunde bestemte jeg mig for at arbejde med det naturlige lys.

Et 5-minutters portræt

Da interviewet var overstået, bad jeg Dr. Hans Blix om at komme med op på første sal og sætte sig i Wegner-stolen med sine hænder foldet på bogen. Folk spørger ofte, hvordan jeg får så naturlige portrætter, og mit svar er altid "jeg gør ingenting," hvilket er så sandt at det i udpræget grad må berolige de personer, jeg fotograferer. I dette tilfælde bad jeg blot Hans Blix om at kigge direkte ind i kameraet, tak! og derpå om at kigge ud af vinduet, tak! Der er ingen grund til at give en person instruktioner i at være sig selv, det klarer de i reglen bedre selv uden at få at vide hvordan de skal opføre sig.

Jeg lavede en serie billeder med et Leica R9 film-kamera og desuden en serie med det digitale Leica Digilux 2. Jeg brugte et etbenet stativ - en såkaldt monopod - for at stabilisere kameraet fordi lukketiden var nede på 1/30 sekund. Lige bag os sad et bord med fire danske politifolk og nød underholdningen.

Det var det, i alt tog det fem minutter inklusiv en ordveksling om Hans Blix' bog som han tilmed signerede til mig før jeg fulgte ham ned af trappen til hans ventende kone, der gerne ville ud og shoppe i Torshavn.

Hans Blix
Tidligere våbeninspektør Dr. Hans Blix på Færøerne med sin bog, Weapons of Mass Destruction, September 2007. Leica Digilux 2, 100 ISO, 1/30 sekund, f/2.8, 28mm.

 

En interesasnt detalje er at billedet er lavet med et 5 megapixel kamera med en fantastisk god optik. Til sammenligning er det den samm oplæøsning som en iPhone 4. Men billedet ligner stadig noget der er lavet med et meget større setup med stor opløsning på grund af skarpheden. Men her er det vigtigt at vide, at det er lys og ikke elektronik, der gør billeder skarpe. Sådan er det bare, og der er derfor lyskvaliteten altid skal være i højsædet, imens image stabilization, nano-coatede optikker, megapixels og alt det andet jazz bare er noget marketing-pjat. Fotografi er lys og har altid været det.

Så hvordan ser Svensk uafhængighed ud?

Med hensyn til selve portrættet havde jeg faktisk en ide om hvordan personligheden og billedets tone skulle se ud. Hans Blix var De Forenede Nationers våbeninspektør, der som bekendt igennem nogle år, igen og igen rapporterede at der ikke var nogen masseødelæggelsesvåben i Irak, hvorefter han af George Bush og Tony Blair blev udstillet som en nar i verdenspressen og kørt ud på et sidespor så der kunne blive plads til at køre tanks ind i Irak.

Her sidder jeg så med ham nogle år efter at det er blevet evident for selv børn i 0. klasse at der faktisk ikke - ganske som Hans Blix havde sagt - var nogle masseødelæggelsesvåben i Irak, selv om Bush, Blair og såmænd også Fogh påstod at landet var fyldt til bristepunktet med dem. Så spørgsmålet er, hvordan ser en erfaran politiker ud (der har været udenrigsminister i Sverige blandt meget andet), når han nu, nogle år efter at hans karriere blev lagt i ruiner, imens han hele tiden vidste at spillet handlede om noget andet. Hvordan ser man ud, når man har ofret så meget for blot at fortælle hvad der var sandt og iøvrigt har opført sig så loyalt overfor sit offentlige hverv som De Forenede Nationers - og dermed verdenssamfundets - udsendte våbeninspektør?

"Med et billede kan man udtrykke det ordløse" som Michael Ancher (1849-1927) så smukt har sagt. Så kan vi jo lade billedet stå et øjeblik.

 

 

Thorsten Overgaard, 23. november 2011

 

   
   

The Lightroom Survival Kit

 

     
   
   
   

Portræt: Den tidligere FN-våbeninspektør i Irak, Dr. Hans Blix på Færøerne, september 2007.
Leica Digilux 2, 100 ISO, 1/30 sekund, f/2.8, 28mm.

 



 



Also visit:

Overgaard Photography Workshops
Books by Thorsten Overgaard
Street Photography Masterclass Video
Adobe Photoshop Editing Masterclass
Adobe Lightroom Survival Kit
Lightroom Presets by Overgaard
Lightroom Brushes by Overgaard
Capture One Survival Kit
Capture One Styles by Overgaard
Photographer's Workflow Masterclass
Signed Original Prints by Overgaard

Von Overgaard Gallery Store
Ventilated Shades by Overgaaard
Leather Camera Straps
Camea Bags
Leather Writing Pads
Sterling Silver Camera Necklace

Leica Definitions
Leica History
Leica Lens Compendium
Leica Camera Compendium
Leica 21mm Super-Elmar-M ASPH f/3.4
Leica 21mm Super-Angulon f/3.4
Leica 28mm Summilux-M ASPH f/1.4
Leica 35mm Summilux-M ASPH f/1.4
Leica 35mm Summicron-M ASPH f/2.0
Leica 35mm APO-Summicron-M f/2.0
Leica 40mm Summicron-C f/2.0
Leica 50mm Noctilux-M ASPH f/0.95
Leica 50mm APO-Summicron-M f/2.0
Leica 50mm Summicron-M f/2.0
Leica 50mm Summicron-SL f/2.0
ELCAN 50mm f/2.0
Leica 50mm Summilux-M ASPH f/1.4
7artisans 50mm f/1.1
Leica 75mm Summilux-M f/1.4
Leica 75mm Noctilux-M ASPH f/1.25
7artisans 75mm f/1.25
Leica 80mm Summilux-R f/1.4
Leica 90mm APO-Summicron-M f/2.0
Leica 90mm Summilux-M f/1.5
Leica 35-70mm Vario-Elmarit-R f/2.8
Leitz Cine lenses
Leica L lenses

Leica M6
Leica M11-D
Leica M11-P
Leica M11
Leica M11 Monochrom
Leica M10
Leica M10-P
Leica M10-R
Leica M10-D
Leica M10 Monochrom
Leica M9, M9-P and Leica ME
Leica M9 Monochrom
Leica M 240
Leica M 240 for video
Leica M 262
Leica M-D 262
Leica M 246 Monochrom
Leica SL 601
Leica SL2
Lecia SL3
Panasonic Lumix S1R
Hasselblad 907X
Hasselblad CFV 100C digital back
Hasselblad XPan
Leica R9 dSLR
Leica / Kodak/ Imacon DMR digital back
Leica Q
Leica Q2
Leica Q2 Monochrom
Leica Q3
Leica Q3 43 APO
Leica D-Lux 8
Leica CL
Leica TL2
Leica Sofort
Leica S medium format
Leica X
Leica D-Lux
Leica C-Lux
Leica V-Lux>
Leica Digilux
Leica Digilux 1
Leica Digilux Zoom
Leica Digilux 2
Leica Digilux 4.3
Leica Digilux 3
Leica Digilux 1

Light metering
White Balance for More Beauty
Color Meters
Screen Calibration
Which computer to get
Sync'ing photo archive to iPhone
The Story Behind That Picture
"On The Road With von Overgaard"

Von Overgaard Masterclasses:
M11
/ M10 / M9 / M240 / Q / Q2 / Q3 / SL2 / SL3 /TL2 /

 

 


 

 

Overgaard Photo Workshops

 



Thorsten Overgaard
Thorsten von Overgaard is a Danish-American multiple award-winning photographer, known for his writings about photography and Leica cameras. He travels to more than 25 countries a year, photographing and teaching workshops to photographers. Some photos are available as signed editions via galleries or online. For specific photography needs, contact Thorsten Overgaard via email.

You can follow Thorsten Overgaard at his television channel magicoflight.tv.

Feel free to email to thorsten@overgaard.dk for questions, advice and ideas.




 
           
  · © Copyright 1996-2024 · Thorsten von Overgaard


 

© 1996 - 2024 Thorsten Overgaard. All rights reserved.

 

Web Analytics