Af: Thorsten Overgaard
|
||||||
' |
Forældrenes skole, statens børn Imens man skimmer ministeriets rapporter om Samuelskolen for fagligt relevante observationer, spørger man sig selv, om de tilsynsførende overhovedet er klar over, hvad de skulle kigge efter - ud over noget negativt?
Af Thorsten Overgaard
Forældre har førsteret til at vælge den form for undervisning, som de synes deres børn skal have, siger artikel 26 i Verdenserklæringen for Menneskerettigheder, der har været i kraft siden 1948. Man kan således spørge sig selv, om ikke Undervisningsministeriet har overset denne rettighed i sagen om Samuelskolen og de øvrige friskoler, der er sat under "yderligere tilsyn" under Undervisningsministeriet. Sagen har relevans for tiden, fordi Undervisningsministeriet, den 8. august 2005 sendte sin tilsynsrapport på Samuelskolen og samtidig erklærede, at man på baggrund af rapporten ville lukke skolen i oktober. Flere ting stikker imidlertid stærkt i øjnene, når man kigger sagen igennem. Svag rapport - store konsekvenser Den forsinkede rapport Om forsinkelsen har undervisningsminister Bertel Haarder udtalt, at nok var rapporten færdig i maj, men den var "først moden nu," samt via Ritzau, at "Grundig sagsbehandling tager tid, og Samuelskolen har hele tiden stået for at skulle lukke." Rapporten har med andre ord ikke haft den store indflydelse på beslutningen. Tilsyn ansat til lejligheden Skolerne under "yderligere tilsyn" fik medio 2004 at vide, at de nu ville komme under "yderligere tilsyn" direkte under Undervisningsministeriet og kunne se bort fra de hidtidige tilsynsrapporter fra kommunen. Nu ville der komme nogle rigtige rapporter! Inden det kunne ske, skulle Undervisningsministeriet dog lige have ansat nogle tilsynsførende. Hvorfor man trods ansættelsesstop i den offentlige sektor valgte ikke at bede et privat og uvildigt rådgivningsfirma som f.eks. PLS Rambøll, om at forestå tilsynet, synes åbenlyst, når man ser sagen i bakspejlet. Det skulle være ministeriets egne folk, der førte tilsynet. For alt i verden ikke et uvildigt tilsyn. Kigger man i rapporten og googler nogle af navnene, vil man desuden opdage, at f.eks. den tilsynsførende, der foretog observationerne i Samuelskolens historieundervisning, er fagkonsulent i engelsk fremmedsprog! Deraf kan man ikke andet end udlede, at tilsynets kvalifikationer har haft mindre vægt under ansættelsesforløbet, end deres interesse i at blive ansat - og forblive ansat - i et ministerium. Men burde man ikke have stillet krav om faglighed? Regler er til for at bruges At stille krav om at friskolerne skal leve op til folkeskolerne, må derfor betegnes som god lærerværelseshumor af højeste karat. Men det stopper ikke der. Dels er de krav, der for tiden stilles til friskolerne - at "undervisningen skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen" - ganske ubekendte for folkeskolerne, hvorfor de selvsagt heller ikke lever op til dem. Og skulle nogen føre et tilsyn og finde ud af dét, ville folkeskolerne heller ikke blive lukket af den grund. På den måde er friskolerne - alle som én - allerede under en slags yderligere tilsyn. De kan nemlig trues med lukning. Statens børn De faktuelle ting I rapporten skriver man også direkte, at man ikke har set på, ej heller vurderet, lærernes faglige baggrund eller kunnen. Pseudo-demokrati En af forudsætningerne for tilsynet - viser det sig af Tilsynsmanualen som Undervisningsministeriet har ladet udarbejde til formålet - er, at de skal skabe kommunikation med skolerne. Imidlertid er ingen lærere blevet bedt om informationer, de er ikke blevet bedt om at forklare sig. Der har med andre ord ingen kommunikation været. Er et tilsyn troværdigt, hvis det ikke følger sit opdrag i form af Tilsynsmanualen? Det synes oplagt, at reglerne bør ændres, så at en tilsynsrapport skal afleveres i kopi til skolen, når tilsynet er færdig med dagens arbejde. Ikke ni måneder efter, og i øvrigt ikke uden anvisninger på, hvad der skal forbedres, samt med en betryggende frist til at forbedre eller udbedre. Statens opgave Jeg selv har ikke nogen børn på de berørte skoler, ligesom jeg aldrig har besøgt Samuelskolen. Jeg har alene vurderet sagen ud fra de oplysninger, der er tilgængelige, og jeg finder fremgangsmåden rystende. De øvrige friskoler under "yderligere tilsyn" kan se frem til samme behandling. De venter alle på deres forsinkede rapporter, der modner under ministeriets arbejdspres. De øvrige friskoler i landet kan se frem til, at "yderligere tilsyn" betyder den visse lukning. Instrumentet er på plads, så enhver der træder udenfor, kan sættes under "yderligere tilsyn" og dermed lukkes. |
|||||
© 1996-2019 · Thorsten von Overgaard |